Úroda nových sociálních sítí. Clubhouse, Signal nebo Parler?

Autor článku

Není zrovna častou záležitostí, aby se objevila nová sociální síť, která získá desítky nebo stovky milionů uživatelů a vidíme ji v popředí všech dostupných médií. Na něco takového jsme byli zvyklí jen jednou za pár let.

  • 2004 Facebook
  • 2006 Twitter
  • 2009 Whatsapp
  • 2010 Instagram
  • 2011 Snapchat
  • 2016 TikTok

A přesto jsme svědky vzestupu hned tří sociálních sítí v jednom období, které zaplavují novinové titulky a mluví se o nich všude. Skvělým příkladem je situace z minulého týdne, kdy mi má technologicky zcela neznalá maminka napsala: “Už jsi pozvanej na Clubhouse?”

Pokud máte internet a víc než jednoho kamaráda je pravděpodobné, že jste už slyšeli o platformě Clubhouse, Signal nebo Parler.

Clubhouse: Podcasting v reálném čase, do kterého se můžete zapojit

Clubhouse byl původně určen pro smetánku technologického světa soustředěného kolem Silicon Valley. I díky investicím prominentních investorů byla jeho valuace krátce po vzniku více než 100 milionů dolarů při 1500 uživatelích.

Dnes, půl roku poté, je na Clubhouse přes 3 miliony uživatelů a hodnota firmy je přes miliardu dolarů. A to i přes to, že nemá žádné logo ani identitu – typický příklad debrandingu.

Pozornost si Clubhouse získal i díky určité exkluzivitě – pokud Vás někdo nepozve, do “klubu” se nedostanete.

A jak to funguje?

Po registraci a nastavení profilu si vyberete zájmy. Na jejich základě se Vám budou zobrazovat relevantní místnosti, kam můžete vstoupit.

Vše funguje na principu mluveného slova v rámci tématicky zaměřených místností. Uživatelé jsou v místnostech rozděleni na publikum a řečníky. Publikum může poslouchat a současně se přihlásit o slovo, moderátoři je na základě těchto žádostí mohou přesunout k řečníkům a zapojit je tak do konverzace.

Jde o skvělý nástroj pro budování komunity a autority.

PS: Chovejte se slušně, nebo dostanete ban, který je doživotní – politika Clubhouse je neúprosná. Jo. A zatím je jen pro iOS.

Signal: Lék na obavy spojené s datovým bezpečím

Pokud používáte Whatsapp, Facebook messenger nebo iMessages, pak vězte, že k vašim konverzacím mají přístup majitelé těchto platforem. Ti, kteří v posledních letech stáli opakovaně před soudem a čelili úniku dat svých uživatelů.

Co kdyby ale existovala platforma, která je založená neziskovou organizací a je financovaná skrze dary a dotace? Tj. majitelé nemají zájem na tom monetizovat platformu a prodávat vaše data?

Ano, přesně takový je Signal. V posledních měsících jedna z nejstahovanějších aplikací vůbec. Svou měrou přispěl i nejbohatší člověk světa Elon Musk, když na svém Twitteru napsal: “Use Signal”, tedy používejte Signal.

A v čem je Signal tak speciální?

Používá vlastní šifrovací protokol a ani majitelé platformy nemohou vaše zprávy vidět. Současně jsou k dispozici samodestruktivní zprávy, takže ani když Vám někdo telefon odcizí, nebude možné si vaše konverzace přečíst.

Parler: Sociální síť za svobodu slova

Parler vznikl v roce 2018 jako reakce na cenzuru v rámci Facebook a Twitteru. Stal se domovem především konzervativců v USA, primárně příznivců Donalda Trumpa.

Twitter i Facebook podnikli kroky k zastavení dezinformací na svých platformách, což vedlo k masivnímu přesunu příznivců D. Trumpa na Parler, kde mohli dále svévolně šířit jakékoliv informace.

Dnes je však označován za “sociálního bezdomovce” poté, co ho Amazon, Apple a Google stáhli ze své nabídky a není ho možné stáhnout – vše se událo během 24 hodin. Údajně proto, že porušoval politiku jednotlivých společností tím, že nechal nabádat k násilí a podněcoval dezinformace.

John Matze, jeden ze zakladatelů Parleru, veřejně prohlásil: “Technologičtí giganti spolupracují, aby zcela odstranili svobodu slova z internetu”, což vzbuzuje mnoho debat.

Ať už se díváte na Parler skrze prsty, že umožňoval dezinformace, nebo naopak cítíte, že konání Amazonu, Applu a Googlu je za hranou, pak máte pravdu v obou případech.

Jde o velmi složitou problematiku, kde není jednoznačné, kdo v rámci morálních zásad tahá za jaký konec pomyslného provazu.

Snaží se opravdu elita světa v čele s technologickými společnostmi ovlivňovat myšlení lidí a cenzurovat informace, se kterými nesouhlasí? Občas je těžké rozlišit, co je dezinformace a co je pravda, která si zaslouží vyjít na povrch.

.postform {display:unset !important;}
Prosím, vyplňte toto pole.
Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu.
Prosím, vyplňte toto pole.

Sdílet článek

Stojí za přečtení

Menu