Jak se současná krize dotýká online prodejů?

Autor článku

Současná krize způsobená pandemií koronaviru (COVID-19) se dotýká prakticky všech podnikatelů. Segmenty služeb jako gastronomie, cestovní ruch a kultura jsou celou situací paralyzovány nejvíce a nezbývá než čekat na zmírnění současných, pro tyto obory častokrát likvidačních, opatření. I vzhledem k tomu, že celou situaci zvládáme v porovnáním se zbytkem světa nadprůměrně dobře, jsou naše vyhlídky lepší než ve zbytku Evropy. Ekonomové se shodují na jednom. Výrazný útlum podnikání, pokud k tomu nejste nuceni, není tím nejlepším řešením. Spousta firem tak začíná hledat nové příležitosti, jak vydělat a e-commerce se zdá být správným rozhodnutím. Pojďte se s námi podívat, jak celou situaci zvládají české e-shopy.

Jaká je situace na českém online trhu?

V atmosféře obav z nákazy jsou zákazníci nuceni omezit přímý kontakt s lidmi a okolním světem na potřebné minimum. Základní konzumní spotřebu však nelze ze dne na den zastavit, a proto se k online nakupování obrací i zákazníci, kteří se mu dříve z různých důvodů vyhýbali nebo báli využívat.

Například e-shop s potravinami Rohlík.cz zaznamenal v posledních týdnech rekordní nárůsty tržeb a doručovací dobu musel prodloužit až na několik dní. Velký zájem je téměř o vše. Trvanlivé potraviny, hygienické prostředky, ale také psí krmiva hlásí skokový nárůst v prodejnosti. Navyšují se kapacity skladů i kurýrů. Mnoho položek je dočasně vyprodaných, časové sloty, ve kterých firmy zboží dovážejí, jsou na několik dní dopředu obsazené. Nejdřív šly na odbyt nejvíc trvanlivé potraviny, rýže, brambory, luštěniny, konzervy. Následně se přidal mléčný sortiment, kdy se o víkendu v supermarketu Rohlik.cz „přes noc“ vyprodala dvoutýdenní zásoba šunky a týdenní zásoba mražené zelenin” uvádí tisková mluvčí e-shopu Rohlik.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová ve vyjádření, které poskytla v článku pro Seznam Zprávy.

Pokud zůstaneme u jídla, obdobně je na tom například doručovací služba Dámejídlo.cz, která s nárůstem objednávek posiluje řady svých kurýrů ve velkém a dává tak restauracím alespoň částečně lepší vyhlídky. Zvyšuje se také zájem ze strany restaurací, které do současné doby neprojevovali o prodej zboží přes tuto platformu zájem. Segmentu elektroniky se současné opatření také příliš nedotkla. Nejen velcí hráči jako Alza nebo CZC řeší nedostatek zboží, které kvůli zájmu zákazníků nestíhají doručovat, tak jak jsou zvyklí. Společně s opatrností před nákazou se k tomu přidává velké množství volného času. Velmi dobře se tedy prodávají notebooky, herní konzole a ostatní zábavní elektronika. Nárůst je cítit také v kategorii doplňků, ve kterých drží první příčky prodejnosti sluchátka, monitory a ostatní příslušenství pro telekonference.

Podobná situace je také v online obchodech se sportovním zbožím, které řeší nedostatek domácího sportovního vybavení od prvních dnů koronavirové krize. Vzhledem k tomu, že většina zboží v tomto segmentu je dodávána ze zahraničí, vznikají provozovatelům neúměrně dlouhé doručovací lhůty od výrobců a zboží tak českým zákazníkům chybí.

Na první pohled to vypadá slibně, ale nutno říci, že nárůst objednávek se nedotýká celého online trhu. Část, která zažívá přísun nových zákazníků je sice větší, pořád zde ale zbývá téměř 40 % obchodů, u kterých se setkáváme s opačným průběhem.

Přesouvání firem do digitálního prostředí

Abychom se ale nebavili pouze o zavedených e-shopech, je potřeba se na celou situaci podívat ještě z jedné perspektivy. V důsledku uzavření provozoven a obchodů přišly statisíce podnikatelů o většinu příjmů. Někteří se však této situace nezalekli a začali ze dne na den svůj prodej transformovat do online prostředí s vidinou alespoň částečně vynahradit obraty z kamenných prodejen. Častokrát se jedná o prodejce, kteří online fungovali ještě před touto krizí, ale výraznou pozornost tomu dosud nevěnovali. V tomto případě je na místě relokace nákladů směrem do marketingu a posílení hodnoty značky. Kdy jindy do toho jít naplno než v období, ve kterém zákazníci většinově preferují online?

Jak to tedy celé nejspíše dopadne?

Celá tato situace s jistotou transformuje současný směr prodeje a marketingu. Přechod zákazníků na nákup zboží a služeb na internetu se ještě více urychlí a na pohodlný a bezpečný styl nakupování si zvyknou nový zákazníci.  Musíte však zachytit ten pravý čas. Pokud máte vhodný produkt, zkuste nad tím zapřemýšlet. I přes veškeré nepříjemnosti se pro vás možná otevírá nový prostor, díky kterému můžete svůj business znatelně posílit.

A kdybyste potřebovali poradit, dejte nám vědět. Právě pro vás máme zdarma konzultace, které poskytujeme značkám a podnikatelům. Můžeme probrat marketingové strategie, optimalizace vašich kampaní nebo vytvoření kompletně nových. Je to jen na vás, pro co se rozhodnete a jak se současným stavem naložíte.

 

Zdroje: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/vime-kdo-na-koronaviru-asi-vydela-trzby-rostou-i-o-stovky-procent-93634

 

 

Sdílet článek

Stojí za přečtení

Menu