Svět e-commerce je dynamické a vysoce konkurenční prostředí. Oceňuje ty, kteří se nebojí inovovat. Naopak je nemilosrdný k těm, kteří se změnám vyhýbají. Rok 2020 byl specifický a celý trend inovace mnohonásobně urychlil.
Jedním z hnacích motorů inovace bylo v posledních měsících tzv. headless e-commerce a dá se s nadsázkou říci, že e-commerce ztratilo hlavu.
Můžete mít svůj vlastní Amazon
Headless přístup je jedním z hlavních důvodů, proč společnost Amazon je ve světě e-commerce naprostou jedničkou – technická charakteristika headless architektury dnes Amazonu umožňuje 50 milionů aktualizací ročně, aniž byste to zaregistrovali.
V českém prostředí využívají headless přístup jedničky v e-commerce. Příkladem je prodejce erotických pomůcek Sexshop.cz, který využívá výhod platformy Inspishop, stejně jako Nobilis Tilia v oblasti přírodní kosmetiky.
Nyní ale přichází doba, kdy se headless přístup stává dostupnější a majitelé e-shopů mohou přinést do svého podnikání naprostou flexibilitu a osvobodit svůj e-shop od technických limitů.
Co je to headless e-commerce?
Jde o oddělení front-endu (hlavy) od zbytku vaší e-commerce platformy (back-endu) a dalších systémů. Tento přístup poskytuje e-shopům větší flexibilitu v prezentaci obsahu a umožňuje se plně orientovat na zákazníka.
U tradičního monolitického řešení je back-end i front-end úzce provázán, což poskytuje jen málo prostoru pro úpravy na míru. Navíc každá změna na front-endu ovlivní i back-end a naopak.
To znamená, že jedna malá změna může rozbít celý systém.
Jak headless e-commerce funguje?
Headless e-commerce rozděluje jednotlivé části platformy na tzv. mikroslužby, které spolu komunikují skrze API rozhraní.
V praxi to vypadá takto.
Když zákazník klikne na svém telefonu na tlačítko “přidat do košíku”, prezentační část vašeho e-shopu (front-end) pošle informaci do aplikace (back-end), aby zpracovala požadavek. Po jeho zpracování posílá aplikace zpátky informaci na front-end, aby ukázala zákazníkovi stav jeho objednávky.
Výhody headless e-commerce
Ukázali jsme si klíčové rozdíly mezi tradiční e-commerce a headless přístupem. Pokud ale nejste vývojář, není jednoduché si představit, co vám takový přístup může přinést a v čem je lepší než tradiční.
Proto se podíváme na klíčové výhody, které headless architektura přináší.
Headless podporuje UX (zákaznickou zkušenost)
Baymard institut srovnal 41 různých studií dokumentujících poměr opuštěných nákupních košíků v rámci e-shopů. Zjistili, že 70 % košíků napříč trhem zůstává opuštěných.
A jaké jsou některé z hlavních důvodů?
- 34 % – E-shop vyžadoval registraci pro nákup
- 26 % – Komplikovaný/zdlouhavý proces v nákupním košíku
- 17 % – Lidé nevěří stránce, aby zadali informace ze své platební karty
- 17 % – Stránka vykazovala chyby/byla nestabilní
Tyto důvody jsou úzce spojeny s UX. Jinými slovy, špatná uživatelská zkušenost (součást front-endu) je důvod, proč lidé opouští váš e-shop.
Headless e-commerce může pomoci vašemu UX v mnoha ohledech.
Například zrychluje váš web. Headless odděluje aplikaci (back-end) od hlavy (front-endu), stejně jako systémy 3. stran (e-mailová platforma, chatbot nebo CMS).
V praxi se pak e-shop zákazníkům jeví jako rychlejší a lépe se používá. Pro načtení dat například pro košík není potřeba stránku znovu načítat a zážitek se tak stále více přibližuje k nativním mobilním aplikacím.
Současně vám přístup umožňuje pracovat v jednu chvíli na různých modulech (mikroslužbách) aplikace – díky tomu můžete optimalizovat, aktualizovat a jednotlivě na nich provádět A/B testování, aniž byste narušili to, co se zobrazuje zákazníkovi.
Postupně tak nacházíte přesně to, co váš zákazník vyžaduje.
Šetří peníze v dlouhodobém horizontu
Ačkoli se může zdát, že headless platforma je v počátku nákladnějším řešením než tradiční e-commerce, podnikatelé musí koukat dopředu.
Představte si svět online jako závodiště. Váš e-shop je váš vůz. Pokud chcete výsledky, asi do něj nebudete lít levný benzín, že? Vyberete kvalitní, aby vůz podával optimální výkon a nezklamal vás po technické stránce.
Stejně funguje headless e-commerce.
Díky možnosti zcela personalizovat UX, prezentovat bohatý obsah a optimalizovat vaše prodejní stránky můžete očekávat mnohonásobně vyšší návratnost vašeho e-shopu – zásluhu má vyšší konverzní poměr, o kterém si řekneme víc za chvilku.
Poskytuje rychlost a agilitu
Ať už chcete expandovat na nový trh, nebo plánujete vytvářet nové prodejní kanály, headless přístup vám pomůže dosáhnout cílů mnohonásobně rychleji.
O dynamice e-commerce prostředí jsme si řekli v úvodu. Právě díky headless přístupu jste schopni rychleji reagovat na změny (v nákupním chování, trendy, potřeby zákazníků).
Proč? Frontendové změny se mohou nasadit bez testování celého backendu.
Nové prodejní kanály mohou být například “mikroznačky” nebo dceřiné e-shopy (multishop). Díky podstatě headless architektury je možné mnoho již vytvořených procesů replikovat (nebo jen části) a pracovat na jednotlivých mikroslužbách současně.
Zjednoduší optimalizaci konverzních poměrů
Když jsme mluvili o šetření, odkazovali jsme se na zvyšování konverzních poměrů.
Je důležité, aby váš e-shop byl schopen generovat návštěvnost – případně je možné ji podpořit skrze placenou reklamu. Dokud ale vaše platforma nebude správně optimalizována a návštěvníci z různých důvodů nenakoupí, půjde o vyhozené peníze.
Headless přístup vám dává oproti tradiční e-commerce mnohonásobně větší svobodu v tvorbě obsahu, nákupního zážitku a s tím spojeným A/B testováním. Dokážete vytvořit vysoce personalizovaný přístup, kteří zákazníci nejen ocení, ale v dnešní době již přímo vyžadují.
Nevýhody headless e-commerce
Headless e-commerce má mnoho nesporných výhod. Je ale dokonalý? Ne tak úplně.
Pokud máte menší e-shop, kde technickou stránku zastává jeden vývojář, bude velmi složité, aby to tak zůstalo i při implementaci headless přístupu.
Ten totiž vyžaduje správu více technologií. Pro backend vyžaduje například PHP (skriptovací programovací jazyk). Na frontendu pak půjde o jinou technologii – v rámci platformy Inspishop jde o Vue.js Storefront (open-source progresivní JavaScriptový framework pro vytváření uživatelských rozhraní).
Pokud tak budete chtít vyvíjet platformu in-house, bude to stát více úsilí a není vždy jednoduché najít vývojáře, které potřebujete.
Další nevýhodou může být fakt, že monitorování a nasazování nových komponent sebou nese zvýšenou režii. To je však možné řešit skrze automatické skripty – pokud jsou správně vytvořené, o nevýhodu se nejedná.
Sečteno podtrženo
Frontend i backend lze škálovat nezávisle na sobě, poskytuje větší rychlost v nasazování změn, zajišťuje větší odolnost, díky nezávislosti backendu a frontendu a dává svobodu experimentovat a testovat.
Nevýhodou zůstává správa více aplikací, která je složitější v rámci in-house týmu.
Pokud si nejste jisti, jestli by byl headless přístup přínosem pro vaše podnikání, neváhejte se spojit s týmem Inspishop, který vás provede celým vývojovým procesem.
Vy tak získáte přesnější představu, jak spolupráce s externím vývojářským týmem vypadá, co můžete očekávat a co vám může přinést.