Expanze e-shopu do zahraničí: 5 kroků, na které nesmíte zapomenout

Autor článku

Asi největší výhodou e-shopu oproti kamenné prodejně je možnost zasáhnout globální trh. Škálovatelnost. Proč prodávat pouze lokálně, když mohu prodávat celému světu?

Zní to jednoduše. Přeložíme web, zaplatíme PPCčka, zacílíme na nový trh a jedem ne? Ehm… Ne.

Online expanze do zahraničí má mnoho úskalí. A není zdaleka tak jednoduchá, jak se v počátku může zdát. Ale nenechte se odradit. Ovoce, které vás čeká za hranicemi často stojí za to. Jen j třeba trpělivosti a určité míry znalostí, abyste ho mohli sklízet. 

Ačkoli je každý trh zcela jiný, podíváme se na 5 kroků, které se vyplatí zvážit, ať už expandujete kamkoliv.

Expanze e-shopu do zahraničí by Inago

1. Poznej svůj trh

  • Více než geografický faktor hraje v expanzi roli ten demografický. Jakmile víte, v jaké zemi je zájem o váš produkt (geografický faktor) je třeba poznat demografii vašeho trhu.
  • Jaké je nákupní chování vaší cílové skupiny, kdo jsou vaši potenciální zákazníci a jak je nejlépe zaujmout?
  • Je třeba si uvědomit, že každý zákazník není stejný a každý trh má svá specifika. Slevy a dárky mohou skvěle fungovat v českém prostředí, ale například Němci nebo Švýcaři si na ně příliš nepotrpí.
  • V rámci analýzy cílového trhu je klíčové znát svou konkurenci a pozorně ji sledovat. Díky mnoha online nástrojům můžete okamžitě zjistit, co v online prostoru funguje pro ně, tedy pravděpodobně bude fungovat i pro vás.
  • Začít můžete s nástrojem similarweb.com, který vám řekne, jaká klíčová slova přivádí na e-shop vaší konkurence nejvíce návštěv. Zjistíte, jaká sociální síť generuje nejvíce potenciálních zákazníků, nebo jaké weby o vaší konkurenci nejčastěji referují. Podobných nástrojů najdete mnoho. Využijte je.
  • Čím více informací o cílovém trhu máte, tím lépe můžete minimalizovat rizika a maximalizovat šanci úspěchu.

2. Platební metody se liší

  • Možná vás to překvapí, ale když přijde na využití platebních karet, Česká republika hraje světový prim. Milujeme platit kartou. V obchodech i na internetu.
  • Ne všechny trhy ale sdílí naše nadšení. A najdou se dokonce země, kde lidé v dnešní době preferují bankovní převod, dobírku nebo dokonce nebankovní služby (příkladem může být PayPal).
  • Je potřeba vědět, jaké platební metody lokální nakupující vyžadují a přizpůsobit se jim.
  • Současně je třeba optimalizovat proces vyplňování informací v rámci nákupního košíku. Pokud máte standardizovaný proces, nemusí formát zahraničních údajů, jakými jsou například rozdílná PSČ vyhovovat.

3. Lokální způsoby přepravy a logistika

  • Stejně, jako se liší platební metody se liší způsoby dopravy a jejich zákonné regulace. Různé typy zboží mohou podléhat různým pravidlům. Proto je důležité najít lokálního partnera, který vám s logistikou pomůže a splní všechny zákonné normy.
  • Například přeprava mražených výrobků může podléhat jiným standardům v ČR a v zahraničí.
  • Nepředpokládejte, ověřujte.

4. Seznamte se s lokálními regulacemi a daňovou soustavou

  • Problematika daní je pro nás všechny poměrně bolestivou záležitostí. V případě, že nedodržíme zákonná pravidla pro jejich odvod a dostaneme se do sporu s autoritami je proces ještě bolestivější.
  • Prakticky každá země má odlišnou daňovou soustavu, různé druhy zboží podléhají různým formám zdanění. Liší se i proces nárokování a odvodů daní, jejich periodicita i výše. 
  • Předtím, než začnete podnikat v rámci nového trhu, spojte se s odborníky a nechte si poradit. Jde o investici, která se vám mnohonásobně vrátí.

5. Tvařte se lokálně

  • Pokud neprodáváte tradiční český porcelán, nebo světoznámou značku českého piva, tvařte se lokálně.
  • Využívejte www doménu cílového trhu. Založte účet v lokální bance (formát českého bankovního účtu by mohl být matoucí). Zařiďte si telefonní číslo u lokálního operátora. Najměte rodilé mluvčí na zákaznickou podporu. 
  • Taková lokalizace platí dvojnásob v zemích, kde zákazníci preferují lokální výrobky. Skvělým příkladem je Rakousko, kde jsou nakupující silně konzervativní.

Na seznamu věcí, které je třeba splnit pro úspěšnou expanzi vašeho e-shopu do zahraničí najdeme i mnoho dalších položek. Naším cílem bylo poukázat na proměnné, které je třeba vzít v potaz a ukázat, že ačkoli je expanze lákavá, neměla by být brána na lehkou váhu.

Pokud si pohráváte s myšlenkou expanze, nebo jste se již rozhodli, rádi vám s celým procesem pomůžeme. V rámci týmu Inago pomáháme svým klientům expandovat do Německa, Francie, Velké Británie a na Slovensko.

Neváhejte nás kdykoli nezávazně kontaktovat ať už emailem nebo telefonicky na stránce kontakt, ať už jen z čirého zájmu nebo s žádostí o pomoc.

Sdílet článek

Stojí za přečtení

Menu