Co očekávat od organického obsahu a jak s ním pracovat

Autor článku

Firemní profil dříve býval poměrně spolehlivým nástrojem pro šíření organického obsahu a bez větší námahy se tak příspěvky dostali k velkému množství vašich fanoušků. V posledních letech už to tolik neplatí. Systematické potlačování organického obsahu a snaha vydobýt si co největší zisky z advertisementu u běžného contentu se stalo jedním z důležitých obchodních modelů, na které se Facebook soustředí. Má tedy smysl se nadále zabývat jeho tvorbou? Jednoznačně ano, ale možná z trochu jiných důvodů, než si myslíte.

Co je organický obsah a proč ho chtít?

Je to vlastně úplně jednoduché. Hodnota organického dosahu odráží počet lidí, kteří zobrazili váš příspěvek přirozenou (nesponzorovanou) cestou. Tento traffic je přímo závislí na síle vaší komunity, množství sdílení, reakcí na příspěvek, komentářů a podobně. Právě zmíněné interakce se stávají tou nejdůležitější hodnotou, která může přinést požadované výsledky a někdy vás může svou silou možná i překvapit. Nenechte se, ale zmýlit, organický obsah vám produkt s největší pravděpodobností neprodá. Dokáže však přesvědčivě budovat právě zmíněnou komunitu. A síla komunity, potažmo budování brandu dokáže značce přinést vytoužené výsledky. Fakt, že máte na jednom místě skupinu fanoušků, kterým s pravidelností servírujete konstantní obsah, který je zajímá, dokáže přesvědčivě zvednout potenciál značky.

Kolik procent FB zobrazuje?

Množství organického obsahu s pravidelností strmě klesá. Zapomeňte na úroveň před několika lety, kdy se jednalo o desítky. V současné době se musíme spokojit v těch nejméně optimistických scénářích s jednotkami procent. Běžný příspěvek ve feedu tedy nejspíš žádnou velkou parádu neudělá. Neznamená to ale, že se s ním dál nedostanete. Jen se nad tím musíte trochu více zamyslet a neočekávat výsledky během prvního měsíce.

 

Jak toho dosáhnout?

Nelze říci, že lze najít stejný recept pro všechny profily. Odrazovým můstkem komunikace by měla být tvorba obsahu, který cílovou skupinu skutečně zaujme, přivede k diskuzi a zároveň bude dostatečně konzistentní, aby si vaši značku zapamatovali. Nutno ale dodat, že organický obsah nebude nikdy fungovat bez silné komunity. Zaměřte se tedy na její budování pomocí ostatnách marketingových nástrojů. Dejte na kreativní plány a kampaně, které budou obsahovat emoce nebo vašim zákazníkům přinesou skutečně užitečné informace, o které se budou chtít podělit s ostatními.

Velmi dobře například fungují interaktivní příspěvky, které vyžadují reakci publika v podobě komentáře, lajků nebo sdílení. Velkým plusem jsou také videa, která mají za všech formátů nejlepší dosah a Facebook je již nějakou dobu upřednostňuje před statickou fotografií.

 

Zaměřte se také na optimální dobu pro zvěřejňování a styl jazyka, kterým s publikem hovoříte. Nastavení správné komunikace s fanoušky by mělo vycházet z vaší firemní kultury, kterou používáte i v ostatním kontaktu se zákazníky. Nevhodná komunikace dokázala nadělat problémy i těm největším značkám na českém trhu. Nepodceňujte komunikační strategie a plány a ať už se o ně staráte vy nebo specializovaná agentura, vždy by měly co nejpřesněji reflektovat identitu vaší společnosti.

 

A ta možná nejdůležitější rada na závěr? Alespoň na začátku se nespoléhejte pouze na organické šíření. Vyčleňte si rozpočet na propagaci, vyhodnocujte a optimalizujte. Přestože nemusí být nijak veliký, se správným nastavením dokáže váš organický obsah správně nakopnout a do budoucna ušetřit spoustu nákladů.

Sdílet článek

Stojí za přečtení

Menu